fadilah dan keutamaan membaca surat kahfi

Surat ini berisi seratus sepuluh ayat, yang semuanya diwahyukan di Mekkah, kecuali ayat 28. dalam surat ini, dibahas kisah ashab al-kahfi (penghuni gua), Musa as dan Khidir as, kisah tentang Zulkarnain, dan beberapa materi yang membangkitkan jiwa seputar asal-usul dan akhir segala sesuatu. Al Kahfi adalah salah satu surat yang memiliki keutamaan yang luar biasa. Banyak sekali fadilah bagi yang membaca surat ini, disini penulis akan memberikan beberapa fadilah surat kahfi yang telah diperoleh dari berbagai sumber. Antara lain sebagai berikut:
  1. Sabda Rasulullah saw.: Siapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum'at maka ia akan diberi cahaya yang dapat meneranginya di antara kedua Jum'at. (H.R. Nasa'i, Baihaqi, dan al-Hakim)
  2. .Daripada Umar beliau berkata, Nabi SAW telah bersabda: “Sesiapa membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit, untuknya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat.” (HR Ibnu Katsir)
  3. Sabda Rasulullah saw.: Barangsiapa menghafal sepuluh ayat dari permulaan surat Al-Kahfi, dia terpelihara dari bencana Dajjal.(Diriwayatkan oleh Ahmad, Muslim, An-Nasa'i, dari Abu Darda r.a.)
  4. Sabda Rasulullah saw.: Barangsiapa membaca lima ayat penghabisan surat Al-Kahfi ketika hendak tidur, Allah membangunkannya malam itu kapan saja dia menghendaki. (Diriwayatkan oleh Ibnu Mardawaih dari Aisyah r.ha.)
  5. Sabda Rasulullah saw.: Siapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum'at, maka cahaya akan memancar dari bawah kakinya hingga menjulang ke atas langit, dan akan meneranginya pada hari kiamat, serta diampuni dosa-dosanya yang dia lakukan diantara dua Jum'at (H.R Ibnu Mardawaih)
  6. Daripada Muaz Ibnu Anas Al-Juhari, daripada bapanya, daripada Nabi SAW baginda bersabda: “Sesiapa membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.” (HR Ahmad)
  7. Rasulullah saw bersabda:“Maukah aku tunjukkan padamu suatu surat yang diikuti oleh seribu malaikat ketika diturunkan, dan keagungannya memenuhi antara langit dan bumi?” Sahabat menjawab: Mau. Rasulullah saw bersabda: “Surat Ashhabul Kahfi. Barangsiapa yang membacanya pada hari Jum’at, Allah akan mengampuni dosanya sampai Jum’at berikutnya dan ditambah tiga hari, diberi cahaya yang mencapai ke langit, dan akan terjaga dari fitnah Dajjal.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 243)
  8. Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang membaca surat Al-Kahfi, ia akan terjaga selama delapan hari dari setiap fitnah, jika Dajjal keluar dalam delapan hari Allah akan menjaganya dari fitnah Dajjal.” Hadis ini bersumber dari Ubay bin Ka’b dari Nabi saw. (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 242)
  9. Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, ia akan terjaga hingga tahun berikutnya dari setiap fitnah, dan jika Dajjal keluar ia akan terjaga darinya.” Hadis ini bersumber dari Said bin Muhammad Al-Jurmi dari ayahnya dari kakeknya dari Nabi saw. (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 243)
  10. Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Al-Kahfi setiap malam Jum’at, ia tak akan mati kecuali mati syahid, Allah akan membangkitkannya sebagai orang yang syahid, dan pada hari kiamat ia akan bersama orang-orang yang syahid.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 242)
  11. Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata:“Barangsiapa yang membaca surat Al-Kahfi setiap malam Jum’at, ia diampuni dosanya antara Jum’at dan Jum’at berikutnya.” Hadis ini bersumber dari Ayyub bin Nuh dari Muhammad bin Abi Hamzah dari Imam Ja’far Ash-Shadiq. (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 242)

0/Post a Comment/Comments

⬅️ Previous Next ➡️